7 juni 2014

Mantra ur den hinduiska traditionen

Och eftersom jag är en Sökare, Mystiker, som söker erfarenheten av Gud i alla skepnader, i alla traditioner, oavsett religiösa begränsningar, så delar jag idag det mantra som sjungs före varje yoga-klass i Sivandanda-traditionen. Ytterligare en helig text, således. Sanskrit-orden ger mig sådan frid. Kanske det ger dig också några goda vibrationer.


Och här är en översättning till svenska:

Jag kastar mig för Vigneshwaras (vishetens gud) lotusfötter; han som förstör sorg; som betjänas av änglar; som har en elefants ansikte; som tar del av kapittha- och jambufrukternas läkedom

Min tillflykt är alltid till herren Guha (hjärtats gud); som har den djupaste röda färg som kumkuma; som äger stor kunskap; som rider på den gudomliga påfågeln; som är son till vindens gud; och som är ledaren för den gudomliga armén av gudar och änglar.

Må gudinnan Saraswati, som bär en girlang vit som kunda-blommorna, månen och snön; som är uppburen med vita rena kläder; vars händer är smyckade med ett heligt stränginstrument och visar välsignelser; som sitter på en vit lotus; som alltid tillbes av Skaparen, Den allsmäktige och andra gudar; som tar bort all tröghet och lathet, beskydda mig.

Var hälsad Mästaren Shiva, som förkroppsligar det innersta Upplysta Självet i form av existens-kunskap-lycksalighet; i vilken inget världsligt existerar; som är evigt fridfull.  Var hälsad Sri Sivananda, var hälsad Swami Vishnudevananda (grundarna av yogans Sivananda-traditionen).

Var hälsad den treögda gudomliga Modern Gudinnan Narayani, som bringar lycka och som uppfyller alla den hängivne andliges önskningar (både andliga och materiella) på sin väg.

Om Shanti, shanti, shanti.

/Isa-Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar