18 juli 2014

Första året av healing

Så här i semestertider reflekterar jag på den healingprocess jag gått igenom det senaste året. Den började förra våren med att jag besökte en healingkväll med svår whiplash som framgångslöst behandlats av sjukgymnast - den blev bara värre. Jag var lite skeptisk men det kostade bara 40 kr och jag tänkte att det värsta som kan hända är att jag blir av med 40 kr, får lite lugnande massage (vilken ges före healingen), och that´s it! Det kan åtminstone inte skada.

Jag sov dåligt hela natten efter det, stress från olyckan och minnesbilder snurrade runt i huvudet, men när jag vaknade var whiplashen borta! Helt otroligt! Jag började gå en gång i veckan på healingkvällarna och prövade sen att gå en kurshelg. Det har jag inte ångrat! Fortsatte sedan med nästa kurshelg och sedan nästa. Och nu har jag gått första året av den tvååriga grundutbildningen.

När jag tittar tillbaka på året ser jag att jag har gjort en jätteprocess. Jag har släppt gamla svåra känslor kring mitt kraschade äktenskap, har mindre stress, orkar ta tag i mitt liv och göra det jag vill. Jag har bytt bostad, rest dit jag vill och vågat ta ett utmanande jobb. Allt har bara kommit till mig och jag har haft kraft och ödmjukhet att ta emot.

Det bästa är att känslomässigt börjar jag älska mig själv, uppleva lycka och villkorslös kärlek mot människor och världen. Jag har blivit mer känslig för elände och kan inte längre se våldsamma filmer. Jag kan få en existentiell lycka av att bara vara. Jag kan uppleva livets skönhet i de små tingen. Jag har blivit öppnare och vågar bjuda på mig själv i relation till andra. Jag har mer humor och glädje och kan njuta av livet! Jag har fått nya vänner.

Två kurshelger i halvåret och varje onsdag har jag praktiserat i två timmar. Och när jag praktiserar har jag också fått healing. Och varje gång går jag därifrån lugn och harmonisk. Det har varit en så mild och varsam process. Inget stånkande, stönande eller jobbigt tankearbete. Det har liksom bara hänt!

Jag har kommit med både kroppsliga problem som värk och svårt att gå, känslomässiga problem som smärta, ilska och sorg, mentala problem som stress och rusande tankar, existentiella problem som brist på kärlek. Och allt har liksom tagits om hand med samma varsamhet, och det är tydligt hur kropp, känslor, tankar, ande och det sociala livet hänger ihop. Det som händer på utsidan i livet är en spegel av det som händer på insidan i  människan. Så när jag har blivit av med skräp inuti mig själv så har livet utanför mig i samma veva ändrat sig till det bättre.

De som känner mig vet att jag har haft det extremt svårt i livet. Som barn fick jag inte det som kunde ge mig en bra grund att stå på när livet har sina utmaningar. Som vuxen har jag varit sjuk i många år och gått igenom svåra saker. Och ändå har jag numera ingen bitterhet! Jag börjar tycka att jag är lyckligt lottad som har fått göra den här resan från mörker till ljus.

Det är en stor gåva och det är inte ens dyrt! Jag önskar att fler fick uppleva detta!

Allt gott till dig som läser <3
Isa-Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar