6 september 2014

Om andlig utveckling

Efter att i hela livet haft upplevelser som gick utanpå den vanliga verkligheten fattade jag ett beslut på nyårsafton vid millenieskiftet. Jag bestämde mig för att utvecklas andligen. Jag vet inte riktigt varför jag bestämde det, men det kändes helt rätt och lovade tyst mig själv att det var den väg jag skulle gå. Den har varit svår och många gånger har jag känt mig förvirrad, men idag ångrar jag ingenting.

Det finns mycket att läsa på nätet om andlig utveckling. Många beskriver den som steg i en process, mer eller mindre strukturerad, mer eller mindre medveten, mer eller mindre djupgående. När jag läser allt detta kan jag bara konstatera att alla andliga processer tycks se olika ut, och då kan jag bara osorterat dela med mig av några saker som jag har upplevt på min egen väg.

  • En plötslig drift och nästan tvingande känsla av att lägga om min kost till vegetarisk. Kroppen kunde inte äta kött längre. I samma veva fick jag två vegetariska kokböcker i present och blev vegetarian i 12 år. Vegetarisk mat renar kroppen och man blir mer medveten om kroppens signaler. Kroppen är en mycket vis skapelse, den ljuger inte och talar nuförtiden tydligt om för mig vad som är rätt och inte. 
  • Plötsliga ord och meningar som kommer till en och som man inte förstår varifrån. Ett exempel: Efter min skilsmässa, dök ordet "maktub" upp i min hjärna flera gånger. Jag var tvungen att googla på ordet till slut och kom fram till att det är ett muslimskt ord som betyder "det är skrivet" - det vill säga att det som händer redan är förutbestämt. 
  • Plötsliga beteenden som man bara gör och som man inte förstår varifrån de kommer. Ett exempel: Jag började spontant falla på knä ute i naturen eftersom jag blev så överväldigad av dess skönhet och existens. Spontana knäfall fick sin förklaring då jag läste Owe Wikström, kristen religionspsykolog.
  • Under den här tiden tycktes utvecklingen gå till så att jag fick en upplevelse som jag inte förstod och därefter kom ord, begrepp och förklaring på denna. Förklaringarna kunde komma i form av att jag råkade läsa något, hamnade i ett sammanhang där andra plötsligt pratade om samma saker eller fick en bok i min hand. 
  • Sökandet efter en gud som jag inte ens visste hur den skulle vara beskaffad eller hur den skulle kännas. Sökandet ledde mig från new age världen till den buddhistiska vägen via den kristna vägen och dess judiska rötter och därefter denna världens andliga vagga: den vediska traditionen. Trots många människors häcklande av mitt sökande och försök att psykologisera det genom att förklara det med mina mänskliga tillkortakommanden så har drivkraften varit så stark att den inte har gått att hejda. 
  • Upplevelser av varelser i en annan dimension som har hjälpt mig när det har behövts. Varelserna kallar jag änglar, hjälpare och guider. Jag har "sett" utseende och storlek på många av dem sedan i 20-årsåldern utan att tänka mer på det. Jag har hört hur de kommunicerar med varandra om mig när jag har behövt hjälp.
  • Djup utrensning av ångest, panik, rädsla, ilska, bitterhet, svåra minnen, elaka ord, dålig energi och en massa annat elände. Detta kan kallas kundaliniresning eller bara utrensning. Det hände spontant under ett tre veckor långt panikanfall där jag verkligen trodde att jag hade blivit tokig. 
  • Upplevelsen av att "se" vad som pågår i mitt och andras energisystem. Bland annat har jag sett hur två delar av min jordiska fysiska DNA-bitar i min kropp bytts ut mot två blå lysande DNA-bitar. Jag har blivit befriad från andlig cancer i form av blå svulster i mitt energisystem. Båda tillfällena väldigt tydliga och jag kan beskriva det i detalj.
  • Med en växande tydlighet känner jag av olika typer av energier. "Gåvan att skilja mellan andar" kallas det i Bibeln. Nu är den så tydlig att jag inte längre kan strunta i den eller bortförklara den. 
  • Upplevelsen av att jag har besök med jämna mellanrum av en någon/något som strålar in ny energi i mig. Då knäpper det i taket, väggarna och fönstren där jag befinner mig. Upplevelsen av att ha blivit opererad i mitt energisystem av änglavarelser. I början av denna period, runt millenieskiftet, reagerade alla elektriska apparatur: TVn stängde av sig själv, glödlampor gick sönder, datorskärmen svartnade och budskap visades tydligt skrivna i ord.
  • Perioder av värk och trötthet, mest för att jag inte har förstått vem jag är och därför inte kunnat hantera mig själv, och således varit för mycket bland människor med låg energifrekvens och nekat mig själv den vila jag behöver. Nu börjar jag lära mig.
  • Jordiska saker har tagits ifrån mig: mitt äktenskap, min hälsa, mitt arbete under en 10-årsperiod av mitt liv. Nu förstår jag att när jag själv utvecklats till en högre vibrationsnivå så sker även en förflyttning från gamla sammanhang, arbete och relationer till nya med en vibrationfrekvens som mer matchar min egen. Separationsprocessen kan vara svår men nödvändig och när den är genomgången vibrerar jag åter på min egen nya nivå och kan dra till mig nya sammanhang.

Den andliga vägen är inte lätt att gå, men ingen jag har träffat har ångrat sig. Kanske man tar en paus från den ibland, vilket kan behövas för att man ska jorda sig emellanåt. Vi får ändå inte glömma bort att vi finns här av en anledning. I mitt fall har jag haft en svår hemlängtan till därifrån jag kommer, har haft svårt att leva i den grå sörjan av energi som finns här på jorden, men börjar lära mig att njuta av den här oerhört vackra planeten och börjar förstå varför jag har valt att komma just hit.

Andlig utveckling är komplex och sker i en multidimensionell verklighet. Den skär genom kropp och fysik, relationer och sociala sammanhang, tankar och mental aktivitet, känslor och minnen (både detta livets och tidigare livs), själ och existens. Allt påverkar varandra i en helhet. Därför är det svårt att sätta enkla ord på den. Men ändå: Kanske du som läser kan få lite tröstande igenkänning när du läser detta. Det är några av mina egna milstolpar, men det finns fler.

Allt gott <3
Isa-Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar