19 april 2014

På vägen mot Upplysning


Idag ska jag fortsätta på temat Upplysning, och citera min vän Lobsang Penbar som var min meditationslärare under Indienvistelsen:

Många människor vill bli upplysta. Några hävdar till och med att de är på vägen mot Upplysning. Det är helt okej ända tills vi kommer till kärnan av vad det verkligen innebär att vara Upplyst...

Till dess att vi är redo att helt och fullt släppa vårt ego, låta jag-konceptet gå, sätta andra före oss själva, är det bäst att inte tala om Upplysning. 

Om vi måste fira våra framgångar så att andra ser det, om vi framhäver hur bra vi är, eller vilka bra saker vi har gjort... Då är vi inte Upplysta, inte det minsta.

Vi måste vara försiktiga så att vi inte använder vår andliga utveckling som gödning för vårt ego. Vi kommer aldrig att nå Upplysning på det sättet, för då växer vår okunnighet och arrogans, även om den är maskerad under ett tjusigt glanspapper med en stor etikett som säger "Jag är en andlig varelse".

Det är så skönt att hitta att någon annan har de ord jag själv saknar för att uttrycka något som jag djupt inne i mig förstår. Det var så befriande att läsa hans ord idag.

Allt gott, hälsar
Isa-Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar