18 maj 2014

Om häxor

Hej igen, Isa-Sofia här :-)

Idag lägger jag upp en bild från filmen Häxorna i Eastwick... Den får symbolisera mig och mina fina systrar.

Mina tankar går nämligen till situationen för några hundra år sedan - då hade vi blivit brända på bål för det vi gör nu: Sprider tankar om andliga teman som inte staten/kyrkan har godkänt. Tack och lov har utvecklingen gått framåt och nu riskerar vi inte det.

Men i vardagsmänniskans uppfattning är vi fortfarande mystifierade. När vi systrar ska träffas säger människor i vår närhet "ska ni häxa er nu igen". Då jag informera om att när vi träffas så dricker vi mest champagne och pratar om livet, eller hjälper varandra rensa ur förråd eller renovera kök... Men under de där träffarna så byggs en gemensam energi upp som jag tror vi hämtar kraft ur. Varifrån den kommer vet vi inte men vi har fångat den på bild. Ljuset blir liksom helt magiskt!

Jag tror att människor märker den där energin och eftersom vi är tre självständiga och andliga kvinnor så blir vi kallade häxor.

Det är märkligt att kvinnor som är starka, vackra och andliga fortfarande får det epitetet. Som i filmen.

Men å andra sidan - om häxa innebär att vara just stark, vacker och andlig kvinna så är jag gärna det. Om häxa innebär att ha kontroll över sitt liv, ha kontakt med andra världar och hjälpa sina medmänniskor så är jag gärna häxa. Om det innebär att vara medveten, i sin kraft och använda kraften till det godas tjänst så är jag mer än gärna häxa -  i kubik!

Jag tror att jag nu har definierat vad häxa innebär för mig.

Allt gott, kära vänner.
Nu ska jag inte häxa mig utan bara vila lite inför morgondagen.
Isa-Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar