Hej alla läsare!
Jag hade tänkt göra några blogg-inlägg under min resa till Indien, men det lyckades jag inte med. Yogalärarutbildningen var tuff. 5 timmars yoga om dagen, och därpå 3 timmars teori: Anatomi, filosofi, ayurveda och mantran. Utöver det meditationslektioner och karma yoga (arbete på ashramet som en sorts övning i att stilla sinnet). De stunder av vila vi fick behövde vi just - vila! Vi hade en liten hörna på ashramet där ett fungerande wi-fi fanns. Där samlades vi alla om kvällarna och eftersom vi var så många som ville vara uppkopplade samtidigt bröts kontakten hela tiden. Jag insåg under andra veckan att halvtimmar av den värdefulla fritiden tillbringades med att irritera mig över bristande uppkoppling, och då slutade jag strida med det och använde tiden till att vila och reflektera i stället.
Men nu är jag hemma igen, och tänker lägga ut lite tankar om yogan, filosofin och andligheten jag fått ta del av. Det kommer lite bilder också när jag fått ordning på dem.
Yoga är så mycket mer än bara positionerna, faktum är att positionerna är den minsta delen av yogan. Filosofin och tanketraditionen som den fysiska träningen rör sig inom är den allra största delen. Vi har läst Patanjalis Yoga Sutra på sanskrit (ett mycket vackert språk) och Tattvabodha, som är en text som klargör de vediska skrifterna (även de på sanskrit), fått innehållet ordagrant översatt, och uttolkat av vår helt fantastiske lärare Yogeesh (en vedisk munk utan hem men med stor humor, glädje, engagemang och kunnighet). Dessutom har vi själva reflekterat och diskuterat innehållet utifrån våra västerländska tanketraditioner. Det är något mycket intressant som händer när det linjära västerländska tankesättet möter det cirkulära österländska. När man förstår att båda är lika sanna trots att de ibland ser på tillvaron från diametralt olika positioner händer saker i ens medvetande!
Ett exempel på det som jag ska försöka beskriva fast det är svårt, eftersom mina västerländska ord inte riktigt räcker till, är begreppet energi. Det kan användas för att beskriva subtila delar och system av en människa som samverkar så att vi kan fungera i den fysiska världen. Jag har i Sverige stött på människor som fnysande kallar detta för "New Age".
I den yogiska tanketraditionen är detta verkliga begrepp som beskriver verkliga komplexa fenomen i en människa, till exempel matsmältningssystemet från mun till anus, eller hur hjärnan och sinnena bildar kunskap. Eftersom dessa funktioner har fått benämningar som beskriver dem utifrån den subtila helhet som de utgör, så "ser" man också dessa helheter, ofta i form av energier. Det är något helt nytt för en andefattig västerlänning att konfronteras med matsmältningssystemet som inte bara en kroppslig funktion utan även en själslig och andlig. Det är ett helt annat sätt att betrakta en människa, mer komplext och i mina ögon mer fulländat, då alla människans dimensioner inom kropp, själ och ande ses som en oupplöslig enhet och helhet.
Att till exempel gå till den ayurvediska doktorn och en del av diagnosen kring stress handlar om att man inte förstår var i sin utveckling själen befinner sig är helt nytt, men när jag fick höra det gick orden rakt in i min mage och där känns de helt sanna!
Återkommer med fler tankar när jag smält dem lite!
Allt gott önskar dig
Isa-Sofia
Jag hade tänkt göra några blogg-inlägg under min resa till Indien, men det lyckades jag inte med. Yogalärarutbildningen var tuff. 5 timmars yoga om dagen, och därpå 3 timmars teori: Anatomi, filosofi, ayurveda och mantran. Utöver det meditationslektioner och karma yoga (arbete på ashramet som en sorts övning i att stilla sinnet). De stunder av vila vi fick behövde vi just - vila! Vi hade en liten hörna på ashramet där ett fungerande wi-fi fanns. Där samlades vi alla om kvällarna och eftersom vi var så många som ville vara uppkopplade samtidigt bröts kontakten hela tiden. Jag insåg under andra veckan att halvtimmar av den värdefulla fritiden tillbringades med att irritera mig över bristande uppkoppling, och då slutade jag strida med det och använde tiden till att vila och reflektera i stället.
Men nu är jag hemma igen, och tänker lägga ut lite tankar om yogan, filosofin och andligheten jag fått ta del av. Det kommer lite bilder också när jag fått ordning på dem.
Yoga är så mycket mer än bara positionerna, faktum är att positionerna är den minsta delen av yogan. Filosofin och tanketraditionen som den fysiska träningen rör sig inom är den allra största delen. Vi har läst Patanjalis Yoga Sutra på sanskrit (ett mycket vackert språk) och Tattvabodha, som är en text som klargör de vediska skrifterna (även de på sanskrit), fått innehållet ordagrant översatt, och uttolkat av vår helt fantastiske lärare Yogeesh (en vedisk munk utan hem men med stor humor, glädje, engagemang och kunnighet). Dessutom har vi själva reflekterat och diskuterat innehållet utifrån våra västerländska tanketraditioner. Det är något mycket intressant som händer när det linjära västerländska tankesättet möter det cirkulära österländska. När man förstår att båda är lika sanna trots att de ibland ser på tillvaron från diametralt olika positioner händer saker i ens medvetande!
Ett exempel på det som jag ska försöka beskriva fast det är svårt, eftersom mina västerländska ord inte riktigt räcker till, är begreppet energi. Det kan användas för att beskriva subtila delar och system av en människa som samverkar så att vi kan fungera i den fysiska världen. Jag har i Sverige stött på människor som fnysande kallar detta för "New Age".
I den yogiska tanketraditionen är detta verkliga begrepp som beskriver verkliga komplexa fenomen i en människa, till exempel matsmältningssystemet från mun till anus, eller hur hjärnan och sinnena bildar kunskap. Eftersom dessa funktioner har fått benämningar som beskriver dem utifrån den subtila helhet som de utgör, så "ser" man också dessa helheter, ofta i form av energier. Det är något helt nytt för en andefattig västerlänning att konfronteras med matsmältningssystemet som inte bara en kroppslig funktion utan även en själslig och andlig. Det är ett helt annat sätt att betrakta en människa, mer komplext och i mina ögon mer fulländat, då alla människans dimensioner inom kropp, själ och ande ses som en oupplöslig enhet och helhet.
Att till exempel gå till den ayurvediska doktorn och en del av diagnosen kring stress handlar om att man inte förstår var i sin utveckling själen befinner sig är helt nytt, men när jag fick höra det gick orden rakt in i min mage och där känns de helt sanna!
Återkommer med fler tankar när jag smält dem lite!
Allt gott önskar dig
Isa-Sofia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar